Toetsbeleid

  • zoeken naar andere vormen 
  • focus op kerncurriculum of extra's? doorlopende leerlijn 
  • wereldburger en wetenschapper 
  • toetsen stroomlijnen
  • internationalisering in curriculum
  • prioriteiten aan lessen.
  • onderzoek of de toetsdruk echt te hoog is.
  • per vak kijken wat is de ideale toetsfrequentie is.
  • kijk niet alleen naar de toetsdruk maar ook naar de werkdruk van de leerlingen.
  • onderzoek naar de vraag leren leren.
  • in klas 1 leren leren en plannen goed integreren in vaklessen
  • onderzoek naar wenselijkheid van formatief toetsen, zonder door te slaan
  • zijn herkansingen (onder bepaalde voorwaarden) niet een pedagogisch nodig om gaten te voorkomen?
  • zijn we het erover eens wat een toets is?
  • zijn de geambieerde doelen realistisch per vak?
  • moet het toetsrooster aan het begin van het jaar bekend zijn?
  • beleven toetsdruk: ook kijken naar factoren buiten het aantal toetsen, waardoor er druk wordt ervaren. Conform verhaal van Maartje over welbevinden.
  • wat is een cijfer?
  •   is het nodig dat alle leerlingen uit één klas de toets maken als uit formatieve metingen blijkt de sommige leerlingen de stof al beheersen?