- zoeken naar andere vormen
- focus op kerncurriculum of extra's? doorlopende leerlijn
- wereldburger en wetenschapper
- toetsen stroomlijnen
- internationalisering in curriculum
- prioriteiten aan lessen.
- onderzoek of de toetsdruk echt te hoog is.
- per vak kijken wat is de ideale toetsfrequentie is.
- kijk niet alleen naar de toetsdruk maar ook naar de werkdruk van de leerlingen.
- onderzoek naar de vraag leren leren.
- in klas 1 leren leren en plannen goed integreren in vaklessen
- onderzoek naar wenselijkheid van formatief toetsen, zonder door te slaan
- zijn herkansingen (onder bepaalde voorwaarden) niet een pedagogisch nodig om gaten te voorkomen?
- zijn we het erover eens wat een toets is?
- zijn de geambieerde doelen realistisch per vak?
- moet het toetsrooster aan het begin van het jaar bekend zijn?
- beleven toetsdruk: ook kijken naar factoren buiten het aantal toetsen, waardoor er druk wordt ervaren. Conform verhaal van Maartje over welbevinden.
- wat is een cijfer?
- is het nodig dat alle leerlingen uit één klas de toets maken als uit formatieve metingen blijkt de sommige leerlingen de stof al beheersen?